Only a few find the way; some don't recognize it when they do; some don't ever want to.
Tjo.
Har nu fått det andra spelet jag beställt, fick det igår. Har dock inte spelat det än. Duke Nukem Forever heter det, om jag inte sagt det tidigare.
Jag har nu iaf spelat Alice: Madness Returns tillräckligt för att kunna göra en någorlunda vettig recension till det.
Först tänkte jag börja med storyn, och då måste jag även inkludera det förstsa spelet också.
Det första spelet, American McGee's Alice, släpptes för elva år sedan och utspelar sig några år efter efter Lewis Carrolls bok Through The Looking-Glass, fast i ett alternativt universum.
I den här berättelse så brinner Alice hus ner, och hennes föräldrar och hennes syster dör i elden. Alice överlever, men börjar forlora greppet om verkligeheten på grund av händelsen och tas in på Rutledge Asylum.
Där övervakas hon i tio, utan att visa några större tecken på att vara på bättringsvägen.
Helt plötsigt dras hon tillbaka till Wonderland, som inte riktigt är samma Wonderland som hon besökte som barn. Detta ställe har blivit vridet och förstört av Alice sinnestillstånd. Så för att kunna rädda sig själv så måste hon också rädda Wonderland.
Detta gör hon genom att i slutet besegra The Queen of Hearts, som i själva verket är Alice själv, fast den delen av henne som är galen.
Så efter att ha överkommit sin "galenhet" så återvänder hon till den riktiga världen och släpps från Rutledge.
Under resan så stöter hon på många bekanta karaktärer:
-The Cheshire Cat, som ger Alice tips och råd under spelet.
- Den vita kaninen som alltid är sen, det är han som visar Alice vägen en bit på vägen.
- Den där larven som röker på, hans i stort sett enda funktion är att ge spelaren (och Alice) information om vad som har hänt, och vad som måste göras.
- Jabberwock, en ond bossfigur bara.
- The Mad Hatter, också en boss. Han är verkligen helt galen i spelet. Han är besatt av tid och mekaniska apparater. Han har till exempel exprimenterat på många oskyldiga varelser och mer eller mindre mekaniserat dem. Bl.a the Dormouse och the March Hare.
- Humpty Dumpty, en mycket meningslös karaktär. Hans enda uppgift i spelet är att ge en ledtråd till vart man kan hitta ett mycket kraftigt vapen. Han säger för övrigt inte ett enda ord.
- Tweedledum & tweedledee. Jobbar för The Mad Hatter, är en boss.
- Queen of Hearts, som jag sa förut, hon är anledningen till att Wonderland är fucked up.
Det finns många fler karaktärer i spelet, men jag tog bara ett urval. Och jag har ingen aning om vilka som är med i Lewis Carrolls originalberättelse. Vill läsa de böckerna nån gång.
Annars är spelet ett third-person action-adventure/horror/platform-spel. Finns väldigt många vapen att välja mellan, och varje vapen har en huvud- och en sidofunktion. Äh, vad fan, jag listar upp dem.
- The Vorpal blade. Det första vapnet i spelet. Ser ut som en stor kniv och funkar precis som en. Man kan slå med den eller kasta den.
- En kortlek. Man kastar antingen ett eller flera kort samtidigt.
- En krocketklubba, antingen slår man med den eller så slår man iväg bollar med den.
- Jackbomb, en jack-in-the-box-bomb. Antingen så funkar den som en vanlig bomb, eller så kan man använda den som en kastbar eldkastare.
- Ice Wand, som det låter, en stav som skjuter ut en liten kon av is. Eller så gör man en issköld framför en.
Så, det var alla vapen. Förutom de så finns det också två andra saker man kan använda sig av. En är en spegel som man hittar på lite olika ställen. Tar man den så blir man osynlig en viss tid och kan bara vandra oberört förbi massa fiender.
Den andra är en flaska med blod. När man går fram till den så sprutar den massa blod i ansiktet på Alice, som får henne att gå bärsärkagång och blir lite monsterlik. Hon får horn och en väldigt kloliknande hand. Hon blir också lite rödaktig. Så här ser hon ut.
Och med den bilden kan jag förklara lite. Den röda mätaren till vänster är liv, och den blå till höger är willpower. Alla vapen man använder förbrukar en del willpower. För att få liv eller willpower så kan man döda fiender. De tappar meta-essence som fyller på både och. Man kan också hitta påfyllningar runt om i världen.
Sen den lilla bilden ner till vänster är vapnet man använder. På bilden kanske ni ser att hon använder kortleken.
Och bilden till höger visar om man har någon speciell effekt för tillfället. Som bärsärkagång, osynlig eller om man har stoppat tiden.
Själva spelet är väldigt mörkt och vridet. Mer än en gång kommer man se nåt som skulle kunna få svaga människor att må lite mysko, (som jag).
Så, tror det var allt det viktiga. Kom på nu att jag inte har börjar prata om det spelet jag egentligen skulle prata om. Jag vet inte varför, men jag känner för att skriva idag. Så jag ber om ursäkt om ni tycker att detta inlägg är för långt. För det kommer nog att bli det.
Så, nu över till Alice: Madness Returns.
Spelet tar över precis där det första spelet slutade. Alice bor nu på ett hem för föräldralösa barn. Hon går också hos en doktor eller psykolog eller nåt liknande som försöker få henne att glömma det hemska hon varit med om.
Men detta är inte så lätt och det dröjer inte länge innan hon, ännu en gång, blir indragen i Wonderland.
Jag har inte spelat så långt än, så jag vet inte riktigt var hela storyn är. Jag vet bara att det är ett tåg som rusar genom Wonderland som ser ganska hotfullt ut. Eller vad säger ni?
Jag vet inte riktigt, men jag tror det tåget representerar Alice förstånd eller nåt, och det måste stoppas innan det kommer för långt. Jag vet ärligt talat inte, jag bara gissar.
Många karaktärer från det första är tillbaka i detta också. Men de beter sig däremot inte lika. Jag vill inte berätta för mycket, eftersom spelet fortfarande är nytt. Men The Cheshire Cat är tillbaka och ger diverse tips.
Spelet verkar vara rätt långt också. Det är indelat i sex kapitel och ett kapitel tar rätt lång till att klara av. Jag började spela igår och är bara i början av kapitel tre. Det gillar jag.
Det är en stor variation på världen också.
Man får vandra runt i London (på 1800-talet) vid olika tillfällen. Och delar av Wonderland är riktigt färgglada och trevliga. Men det finns också väldigt mörka och deprimerande ställen.
Det är också betydligt mindre vapen i det här spelet och de har bara en funktion. Men man kan uppgradera varje vapen tre gånger. Det gör så att de ser lite annorlunda ut och beter sig på lite olika sätt. Typ, blir snabbare, får en extra kraftig attack osv.
The Vorpal blade har man såklart. Är som vilken kniv som helst.
Resten av vapnen man får är helt nya. Man kan få en pepparkvarn, som mer eller mindre är ett automatvapen.
En leksakshäst, ni vet en sån där pinne med ett hästhuvud. Den är ett segt men kraftigt vapen.
En tidsbomb. Är en bomb i form av en kanin som håller i en klocka. Den kan också användas att trycka ner vissa knappar.
En tekanna. Fungerar som en granatkastare.
Man kan också hitta ett paraply som fungerar som en sköld, och om man pararer i rätt ögonblick kan man skicka tillbaka vissa projektiler.
Förutom nya vapen så har Alice några nya moves också. Han kan nu hoppa tre gånger i luften och glida längre sträckor i luften. Hon kan också undvika fiender genom att "teleportera" sig en bit bort. Svårt att förklara. Ni vet om ni ser det.
Hon kan också krympa sig precis när hon vill. Detta används nästan enbart för att hitta gömda gångar, eller osynliga platformer.
Hon har också en rad olika klänningar som hon har på sig, och de matchar stilen på området man är i för tillfället.
En ganska meningslös, men dock en väldigt trevligt liten sak de har med. Det skulle inte förvåna mig om dessa klänningar kommer att säljas, om de inte gör det. En del är faktiskt rätt tuffa.
Man kan också samla på massa saker i spelet.
Minnen, i olika kategorier, som ger en liten monolog av olika presoner. Till exempel från hennes familj, doktor eller andra personer.
Flaskor, jag har ingen aning vad de ska vara bra för. Det kanske avsöjas senare i spelet. Men jag kan inte komma på nån koppling mellan flaskor och Alice.
Man samlar också på tänder, dessa kan man hitta i diverse förstörbara föremål, eller när man besegrar fiender. eller så bara är de utplacerade lite överallt.
Dessa används till att uppgradera vapnen. Och igen, jag vet inte varför det är just tänder. Ser inte kopplingen. Det kanske inte finns nån. American McGee kanske bara är en sjuk jävel.
Man har ingen willpower i det här spelet. Alla vapen har oändlig ammunition, men de tar ett tag att ladda upp dem.
Livet representeras av röda rosor i spelet. Och man kan få mer liv genom att klara av speciella rum och få en burk röd färg. Får man fyra burkar så får man en ny ros.
Rummen kan bestå av att svara på frågor eller besegra ett visst antal fiender utan att dö. Dessa är de enda två jag har upptäckt ännu, men jag vet att det finns mer.
Just det. Lite överallt i hela spelet finns flygande gristrynen som man ska peppra. Alltså, skjuta med pepparkvarnen. Gör man det så avslöjar de oftast en hemlig väg eller så ger de Alice en korg med tänder i.
Jag tror det var allt jag ville prata om. Jag har inte klarat av spelet än, så jag kan inte säga exakt vad jag tyckte om det. Men än så länge så kan jag säga att jag gillar det.
Ännu en gång, jag ber om ursäkt att det blev så långt. Fast ni behöver ju iofs inte läsa allt, hehe.
Så, ha det bra och bli inte galna.
Hej då.
Har nu fått det andra spelet jag beställt, fick det igår. Har dock inte spelat det än. Duke Nukem Forever heter det, om jag inte sagt det tidigare.
Jag har nu iaf spelat Alice: Madness Returns tillräckligt för att kunna göra en någorlunda vettig recension till det.
Först tänkte jag börja med storyn, och då måste jag även inkludera det förstsa spelet också.
Det första spelet, American McGee's Alice, släpptes för elva år sedan och utspelar sig några år efter efter Lewis Carrolls bok Through The Looking-Glass, fast i ett alternativt universum.
I den här berättelse så brinner Alice hus ner, och hennes föräldrar och hennes syster dör i elden. Alice överlever, men börjar forlora greppet om verkligeheten på grund av händelsen och tas in på Rutledge Asylum.
Där övervakas hon i tio, utan att visa några större tecken på att vara på bättringsvägen.
Helt plötsigt dras hon tillbaka till Wonderland, som inte riktigt är samma Wonderland som hon besökte som barn. Detta ställe har blivit vridet och förstört av Alice sinnestillstånd. Så för att kunna rädda sig själv så måste hon också rädda Wonderland.
Detta gör hon genom att i slutet besegra The Queen of Hearts, som i själva verket är Alice själv, fast den delen av henne som är galen.
Så efter att ha överkommit sin "galenhet" så återvänder hon till den riktiga världen och släpps från Rutledge.
Under resan så stöter hon på många bekanta karaktärer:
-The Cheshire Cat, som ger Alice tips och råd under spelet.
- Den vita kaninen som alltid är sen, det är han som visar Alice vägen en bit på vägen.
- Den där larven som röker på, hans i stort sett enda funktion är att ge spelaren (och Alice) information om vad som har hänt, och vad som måste göras.
- Jabberwock, en ond bossfigur bara.
- The Mad Hatter, också en boss. Han är verkligen helt galen i spelet. Han är besatt av tid och mekaniska apparater. Han har till exempel exprimenterat på många oskyldiga varelser och mer eller mindre mekaniserat dem. Bl.a the Dormouse och the March Hare.
- Humpty Dumpty, en mycket meningslös karaktär. Hans enda uppgift i spelet är att ge en ledtråd till vart man kan hitta ett mycket kraftigt vapen. Han säger för övrigt inte ett enda ord.
- Tweedledum & tweedledee. Jobbar för The Mad Hatter, är en boss.
- Queen of Hearts, som jag sa förut, hon är anledningen till att Wonderland är fucked up.
Det finns många fler karaktärer i spelet, men jag tog bara ett urval. Och jag har ingen aning om vilka som är med i Lewis Carrolls originalberättelse. Vill läsa de böckerna nån gång.
Annars är spelet ett third-person action-adventure/horror/platform-spel. Finns väldigt många vapen att välja mellan, och varje vapen har en huvud- och en sidofunktion. Äh, vad fan, jag listar upp dem.
- The Vorpal blade. Det första vapnet i spelet. Ser ut som en stor kniv och funkar precis som en. Man kan slå med den eller kasta den.
- En kortlek. Man kastar antingen ett eller flera kort samtidigt.
- En krocketklubba, antingen slår man med den eller så slår man iväg bollar med den.
- Jackbomb, en jack-in-the-box-bomb. Antingen så funkar den som en vanlig bomb, eller så kan man använda den som en kastbar eldkastare.
- Ice Wand, som det låter, en stav som skjuter ut en liten kon av is. Eller så gör man en issköld framför en.
- Jacks, jag har ingen aning om vad de heter på svenska eller hur man ska förklara dem. Så ni får en bild istället. Här. De kastar man flera åt gången, så studsar de runt och siktar in sig på fiender. Eller så kastar man iväg flera stycken som bara träffar fienden en gång, men med stor kraft.
- Demon Dice, ganska värdelöst vapen. Man kastar iväg en tärning som öppnar en portal där en demon kommer ut och hjälper till att slå på folk. Antingen en mindre eller en större demon.
- Jabberwock's Eye Staff. Detta är en stav som har ett av Jabberwock's ögon längst upp. Antingen skjuter man iväg en stråle av energi som exploderar när man slutar skjuta. Eller så laddar man upp staven genom att sätta den i backen och alstrar energi. Sen släpper man iväg flera projektiler beroende på hur länge man höll på, sin siktar in sig på fienderna.
- Blunderbuss, i stort sett ett muskedunder som skjuter på ett enormt stort område. Detta vapnet hittar man vid Humpdy Dumpty. Den har ingen andra attack. Men den använder all willpower.
- Watch, en fickklocka som stannar tiden, så man kan ta sig förbi ett område utan problem. Har heller ingen annan funktion.
- Demon Dice, ganska värdelöst vapen. Man kastar iväg en tärning som öppnar en portal där en demon kommer ut och hjälper till att slå på folk. Antingen en mindre eller en större demon.
- Jabberwock's Eye Staff. Detta är en stav som har ett av Jabberwock's ögon längst upp. Antingen skjuter man iväg en stråle av energi som exploderar när man slutar skjuta. Eller så laddar man upp staven genom att sätta den i backen och alstrar energi. Sen släpper man iväg flera projektiler beroende på hur länge man höll på, sin siktar in sig på fienderna.
- Blunderbuss, i stort sett ett muskedunder som skjuter på ett enormt stort område. Detta vapnet hittar man vid Humpdy Dumpty. Den har ingen andra attack. Men den använder all willpower.
- Watch, en fickklocka som stannar tiden, så man kan ta sig förbi ett område utan problem. Har heller ingen annan funktion.
Så, det var alla vapen. Förutom de så finns det också två andra saker man kan använda sig av. En är en spegel som man hittar på lite olika ställen. Tar man den så blir man osynlig en viss tid och kan bara vandra oberört förbi massa fiender.
Den andra är en flaska med blod. När man går fram till den så sprutar den massa blod i ansiktet på Alice, som får henne att gå bärsärkagång och blir lite monsterlik. Hon får horn och en väldigt kloliknande hand. Hon blir också lite rödaktig. Så här ser hon ut.
Och med den bilden kan jag förklara lite. Den röda mätaren till vänster är liv, och den blå till höger är willpower. Alla vapen man använder förbrukar en del willpower. För att få liv eller willpower så kan man döda fiender. De tappar meta-essence som fyller på både och. Man kan också hitta påfyllningar runt om i världen.
Sen den lilla bilden ner till vänster är vapnet man använder. På bilden kanske ni ser att hon använder kortleken.
Och bilden till höger visar om man har någon speciell effekt för tillfället. Som bärsärkagång, osynlig eller om man har stoppat tiden.
Själva spelet är väldigt mörkt och vridet. Mer än en gång kommer man se nåt som skulle kunna få svaga människor att må lite mysko, (som jag).
Så, tror det var allt det viktiga. Kom på nu att jag inte har börjar prata om det spelet jag egentligen skulle prata om. Jag vet inte varför, men jag känner för att skriva idag. Så jag ber om ursäkt om ni tycker att detta inlägg är för långt. För det kommer nog att bli det.
Så, nu över till Alice: Madness Returns.
Spelet tar över precis där det första spelet slutade. Alice bor nu på ett hem för föräldralösa barn. Hon går också hos en doktor eller psykolog eller nåt liknande som försöker få henne att glömma det hemska hon varit med om.
Men detta är inte så lätt och det dröjer inte länge innan hon, ännu en gång, blir indragen i Wonderland.
Jag har inte spelat så långt än, så jag vet inte riktigt var hela storyn är. Jag vet bara att det är ett tåg som rusar genom Wonderland som ser ganska hotfullt ut. Eller vad säger ni?
Jag vet inte riktigt, men jag tror det tåget representerar Alice förstånd eller nåt, och det måste stoppas innan det kommer för långt. Jag vet ärligt talat inte, jag bara gissar.
Många karaktärer från det första är tillbaka i detta också. Men de beter sig däremot inte lika. Jag vill inte berätta för mycket, eftersom spelet fortfarande är nytt. Men The Cheshire Cat är tillbaka och ger diverse tips.
Spelet verkar vara rätt långt också. Det är indelat i sex kapitel och ett kapitel tar rätt lång till att klara av. Jag började spela igår och är bara i början av kapitel tre. Det gillar jag.
Det är en stor variation på världen också.
Man får vandra runt i London (på 1800-talet) vid olika tillfällen. Och delar av Wonderland är riktigt färgglada och trevliga. Men det finns också väldigt mörka och deprimerande ställen.
Det är också betydligt mindre vapen i det här spelet och de har bara en funktion. Men man kan uppgradera varje vapen tre gånger. Det gör så att de ser lite annorlunda ut och beter sig på lite olika sätt. Typ, blir snabbare, får en extra kraftig attack osv.
The Vorpal blade har man såklart. Är som vilken kniv som helst.
Resten av vapnen man får är helt nya. Man kan få en pepparkvarn, som mer eller mindre är ett automatvapen.
En leksakshäst, ni vet en sån där pinne med ett hästhuvud. Den är ett segt men kraftigt vapen.
En tidsbomb. Är en bomb i form av en kanin som håller i en klocka. Den kan också användas att trycka ner vissa knappar.
En tekanna. Fungerar som en granatkastare.
Man kan också hitta ett paraply som fungerar som en sköld, och om man pararer i rätt ögonblick kan man skicka tillbaka vissa projektiler.
Förutom nya vapen så har Alice några nya moves också. Han kan nu hoppa tre gånger i luften och glida längre sträckor i luften. Hon kan också undvika fiender genom att "teleportera" sig en bit bort. Svårt att förklara. Ni vet om ni ser det.
Hon kan också krympa sig precis när hon vill. Detta används nästan enbart för att hitta gömda gångar, eller osynliga platformer.
Hon har också en rad olika klänningar som hon har på sig, och de matchar stilen på området man är i för tillfället.
En ganska meningslös, men dock en väldigt trevligt liten sak de har med. Det skulle inte förvåna mig om dessa klänningar kommer att säljas, om de inte gör det. En del är faktiskt rätt tuffa.
Man kan också samla på massa saker i spelet.
Minnen, i olika kategorier, som ger en liten monolog av olika presoner. Till exempel från hennes familj, doktor eller andra personer.
Flaskor, jag har ingen aning vad de ska vara bra för. Det kanske avsöjas senare i spelet. Men jag kan inte komma på nån koppling mellan flaskor och Alice.
Man samlar också på tänder, dessa kan man hitta i diverse förstörbara föremål, eller när man besegrar fiender. eller så bara är de utplacerade lite överallt.
Dessa används till att uppgradera vapnen. Och igen, jag vet inte varför det är just tänder. Ser inte kopplingen. Det kanske inte finns nån. American McGee kanske bara är en sjuk jävel.
Man har ingen willpower i det här spelet. Alla vapen har oändlig ammunition, men de tar ett tag att ladda upp dem.
Livet representeras av röda rosor i spelet. Och man kan få mer liv genom att klara av speciella rum och få en burk röd färg. Får man fyra burkar så får man en ny ros.
Rummen kan bestå av att svara på frågor eller besegra ett visst antal fiender utan att dö. Dessa är de enda två jag har upptäckt ännu, men jag vet att det finns mer.
Just det. Lite överallt i hela spelet finns flygande gristrynen som man ska peppra. Alltså, skjuta med pepparkvarnen. Gör man det så avslöjar de oftast en hemlig väg eller så ger de Alice en korg med tänder i.
Jag tror det var allt jag ville prata om. Jag har inte klarat av spelet än, så jag kan inte säga exakt vad jag tyckte om det. Men än så länge så kan jag säga att jag gillar det.
Ännu en gång, jag ber om ursäkt att det blev så långt. Fast ni behöver ju iofs inte läsa allt, hehe.
Så, ha det bra och bli inte galna.
Hej då.
Kommentarer
Trackback