It's not the end of the world… but you can see it from here.

Sådär. Idag klarade jag av Deus Ex: Human Revolution, och med tanke på att jag fick det i torsdags så är det väldigt långt om man jämför med många andra spel.

Nu kommer det jobbiga, att försöka förklara vad det handlar om och göra det rättvisa. Vilket jag suger på.


Året är 2027, 25 år innan det första Deus Ex, och människan har gjort enorma framsteg inom teknologin. Biomekaniska augmentaions är en väldigt stor grej just nu. Detta innebär att man kan "uppgradera" en människas egenskaper till övernaturliga grader med hjälp av biomekanik. Och i stort sett hela världen är uppdelad mellan folk som tycker att detta är nästa steg i människans utveckling, och folk som tycker att människan ska lämnas ifred.

Men detta kommer med ett pris. Människan är inte gjord för att ha teknologi inoperarad i sig. Så för att man inte ska stöta bort sina augmentations så måste man hela tiden ta ett preparat för att undvika det.

Serif Industries är ledande inom den biomekaniska forskningen. Och en av deras forskare, Megan Reed, har kommit på ett sätt som gör det möjligt för kroppen att inte stöta bort dessa augmentation, permanent. Så Serif Indistries ska hålla en stor presskonferens för att presentera detta revolutionerande medel.


Det är här spelaren kommer in. Man spelar som Adam Jensen, en ex-SWAT-soldat, som jag svär har Clint Eastwood som röstskådespelare. Man har blivit anlitad av företaget som säkerhetsvakt för att se till att allt går rätt till.

Men man hinner knappt säga "jag tror att nåt dåligt kommer hända snart" innan larmet går. Massa fanatiker som inte är så förtjusta i vad företaget håller på med har brutit sig in och håller på att döda alla de ser. Tror de kallar sig för Purister.

Så då ska man försöka stoppa dessa dårar. Men det går ungefär lika bra som man tror. Man blir kastad genom genom ett tjockt glasfönster och rakt in i en vägg och man blir lämnad för att dö. I stort sett alla som jobbar där dör. Inklusive Megan Reed, som för övrigt har varit ihop med Adam en gång. Sen slutar spelet.


Okej, jag ljög.


Det är nu spelet börjar. Man överlever så klart. Fast inte helt utan konsekvenser. För att de skulle kunna rädda en så var de tvugna att augmentera varken man ville eller inte.

Så nu ska man leta upp dessa personer som gjorde allt det här samtidigt som man gör lite side-quests.

Nu blir man indragen i en värld full av konspirationsteorier, lögner och massa annat. Och det är upp till spelaren vad man ska göra.



Spelet är väldigt linjärt när det kommer till uppdragen. Det är inte direkt som GTA att man kan gå vart man vill och göra vad man vill. Man går hela tiden på en rak stig. Men stigen är väldigt bred.
För varje uppdrag har flera sätt som man kan klara av dem på.


Detta för oss till spelstilen. Spelet är ett Action-RPG. Och man kan säga att spelet är uppdelat i fyra kategorier:
-Skjutning
-Smygning
-Hackning
-Utforskning


Varje uppdrag har som sagt mer än ett sätt att lösa det på.

Du kanske känner för att gå in och skjuta allt du ser? Visst.
Eller du kanske hellre smyger runt och knockar alla och förblir osedd? Funkar utmärkt.
Eller varför inte hacka en dörr och ta bakvägen in? Jomenvisst.

Valet är ditt.


Och man kan så klart uppgradera sig så att man blir bättre på alla dessa saker.


Alla vapen går också att uppgradera, och alla vapen har en/flera unika uppgraderingar.



Och jag kommer inte på nåt mer att skriva. Helt hjärnsläpp.


Vi kan prata om RPG-aspekten.

Varje gång du oskadliggör en fiende så får du Xp. Du får också Xp genom att utforska lite smågömda ställen, hacka datorer, klara av uppdrag osv. När du fått tillräckligt med Xp så får du en Praxis Point. Vilket mer eller mindre är en uppgraderingspoäng. Varje uppgradering kostar ett eller två poäng.

Man kan också köpa Praxis Kits på L.I.M.B-kliniker, de gör exakt samma sak. De ger dig en Praxis Point.


Exempel på uppgraderingar är osynlighet, högre hopp, förmåga att hacka bättre, kunna bära mer utrusting osv, osv. Och beroende på hur du vill spela spelet så uppgraderar man olika saker.


Vissa uppgraderingar kostar energi att använda. Man kan ha max fem energirutor, och varje färdighet  tar en energiruta. Förutom vissa, som kontinuerligt drar lite energi så länge man har dem aktiverade.

Man kan få tillbaka energi genom att käka vissa Proenergi-saker. Men de är ganska sällsynta, så var sparsam.
Men man har alltid minst en ruta, så när den tar slut så laddar den upp sig efter ett tag.


Jag har upptäckt att spelet belönar inte när man dödar folk lika bra. Man får alltid lite mer Xp om man väljer att bara knocka fiender.


Takedowns är en annan som som jag vill prata om. Om man kommer tillräckligt nära en fiende så kan man välja att göra en takedown. Dödlig eller icke-dödlig. Dessa är väldigt tuffa att kolla på.
Man kan uppgradera så att man kan dänga ner två stycken samtidigt. Varje takedown tar en energiruta.



Spelet handlar väldigt mycket om val, och vad som egentligen är rätt. Ska man vara rädd för denna nya teknologi, eller ska man omfamna den?

Slutet (sluten rättare sagt) är ganska deprimerande. Inte för att de är särskilt ledsamt eller så. Men för att de är så jobbigt sanna om dagens samhälle.


Jag rekommenderar verkligen det här spelet till alla som gillar en bra story, mycket valmöjligheter och som bara vill ha en riktigt bra spel.


Det enda klagomål jag har är att storyn kan vara lite svår att följa ibland. I flera fall så fattade jag inte vart jag skulle eller varför jag skulle dit. Det är så mycket att hålla reda på samtidigt.
Men det är nog bara jag som har svårt för det. Eftersom jag är lite mysko.


Jag har säkert, som vanligt, glömt massa saker. Så är det några oklarheter så fråga bara.


Nu ska jag snart sova.


Ha det.









Hej då.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0